1978 Lahden Maailmanmestaruus-hiihdoissa Lahdessa olin naisten voiteluvalmentajana. Nimeni olkoon Paavo (nimi muutettu).

Se oli edellinen ilta kun likat kysy multa, että mikäs suksi huomenna luistaa? Helena etunenässä. Sanoin, että jos mää ennustaja olisin, niin mä olisin Sariolan sirkuksessa saatana. Oli vähän aikaa hiljaa … Se oli sen tapa ärsyttää mua … saatanan Takalo…

Se oli vanhin niistä, viestijoukkueessa. Sitten oli Hilkka, Taina ja Marja-Liisa….

Meillä oli hyvä fiilinki kopissa ennen naisten 5 x 5 km viestiä, mutta sitten se saatanan takatukka taavitsainen Kuutsa tuli siihen kyseleen, että ootteko kattonu paljon lumen lämpö on? Aurinko alkaa kohta porottaan.

VOI VITTU, niin kuin en mää hommaani osais saatana. Mä oon voirellu vittu Oikaraiset, Laurilat ja kerran Kankkosenkin sukset saatana. Teurajärvelle vaan terveiset, että hyvää oli veripalttu kodassa, eukkokin sano tykkäävänsä.

Otin Immoo takaperseotteella kiinni ja heitin kopista ulos. Ei sillä oikeestikaan ollu sinne mitään asiaa. Huusin vielä perään, että suksi vittuun saatana…..

Ei tullu enää niitten kisojen aikana koppiin saatana. Ehkä se johtu likkojen voitosta…. en tiiä.

Mutta kyllä tarkkaa työtä tehtiin likkojen kanssa voitelun suhteen. Likathan nukkuivat minun kanssani huoltoparakissa ennen viestin hiihtoa. Siinä pääsin kyselemään, notta kummallako jalalla potkaiset mieluummin ja onko se hyvä liuku niin kuin sanotaan? Pelasimme jopa ”totuus ja tehtävä”-leikkiä. Jouduin tunnustamaan, että olin jopa voidellut Neuvostoliittolaisia toveri-naisiamme 1976 Leningradissa hotellissa. ”Mitä Paavo (nimi muutettu) ei voitele, sen ei tarvitse luistaa” sanoi nimeltä mainitsematon Raisa Smetanina. Tuo niin kivikasvoinen hiihtokone, mutta niin herkkä sisältä. Tarjosin hänelle suomesta tuomaani Fazerin sinistä ja hän purskahti itkuun… Tyynnyttelin häntä, että jonain päivänä voit ehkä itse ostaa suklaata kaupasta. Hän kertoi olevansa niin allerginen suklaalle, että silmät alkavat vuotaa. …. Olin olevinani ymmärtäväinen.

Mutta kyllähän kaikki muistavat sen kuinka Hilkka Riihivuori os.Kuntola veti kolmannella osuudella yli 30 sekunnin kaulan kiinni ja ankkuriosuudelle lähti Helena Takalo, tuo vanha vittuilija huusi mulle lähdössä, että ”Mikä suksi luistaa?” Minä heitin vielä lumipallolla selkään ja huusin notta ”Haista sinä Helena piiitkä paska”. Niin paljon vitutti, mutta jälkeenpäin sen ymmärsin mitä Helena tarkoitti. Hän halusi tsemppiä hiihtoonsa…  Me kaikki voitimme….