join kahvia kauniin naisen seurassa, Boston-kakun kera. Hän oli kutsunut minut kahville, koska olimme jo ikään kuin tuttuja. Olin vaihto-oppilaana Amerikassa, tuossa ihmeiden maassa. Olimme naapureita, ja jo vaihtaneet pari sanaa aidan yli. Hän kertoi miehensä olevan paljon matkoilla. Halusi seuraa, ja siitä syystä hän myös kutsui minut kahville.

Aurinko paistoi ja lämpö oli jälleen todella paahtava, yli 30 C. Hän oli laittanut kahvit puutarhaan, mikä minusta oli jo viehättävää. Boston-kakku oli todella kuohkea ja kahvi maittavaa, olikohan Monteriva Javaa?

Keskustelumme rönsyili sinne tänne, kunnes huomasimme, ettemme olleet esitelleet toisiamme. Hän sanoi: ”Minä olen Marina”, ja minä olen ”Tauno Palo, Suomesta” valehtelin .

Hän oli minua muutaman vuoden vanhempi, mutta erittäin viehättävä, tummatukkainen nuori venäläinen neito. Eikä tuntenut Tauno Paloa...”Heippa vaan kaikille”…

Annoin poskipusun ja kaadoin hänelle lisää kahvia. Sokeria hän ei käyttänyt. Kermaa kyllä reilusti. Venäläinen kun oli…

Hän kaivoi jostain Vermutti-pullon ja kaatoi siitä meille pienet, jos toisetkin. Siinä kahvin kanssa hieman juovuttiin ja hän haki valokuvia.

Tahtoi esitellä kuvia hänestä ja miehestään. Kysyin ”oletteko metsästäjiä”, kun miehesi poseeraa kiväärin kanssa? Marina nauroi ja sanoi, että mies oli ostanut postimyynnistä kiväärin ja oli olevinaan metsästäjä… Hän oli kuulemma käynyt Kuubassa ampumassa villiä lehmiä, ”wild cows”. ”Paskat, kivääri oli kotona”, sanoi Marina.

Olimme aika tuiterissa jo puolenpäivän aikaan ja siirryimme pihalle.

Olin onneni kukkuloilla, kun vanhempi nainen osoittaa mielenkiintoa nuorta vaihto-oppilasta kohtaan. Kuulimme poliisiautojen sireenejä, mutta siitä huolimatta laitoin käteni Marinan ruskettuneelle vatsalle. Hän ei vastustellut… Emme menneet pidemmälle. Käsi vatsalla oli minulle jo arpajaisvoitto.

Illalla poliisi tulivat kertomaan, että Marinan mies on pidätetty. Laitoimme molemmat kämmenet poskillemme ja huusimme, ”mitä hittoa?”

”Mitä Lee on tehnyt?” Marina kysyi uudestaan ja uudestaan. Otimme paukut Vermuttia …